A határtudományok halmozottan hátrányos helyzetéről
Garai László
József Attila Tudományegyetem
1995-ben a Magyar Tudomány-ban közzétettem
egy "Levelet
az interdiszciplináris kutatásokról" Akkor Vámos Tibor, meg Ormos
Mária hozzászólásaiból (6. 756-757. old.) kiderült, hogy ők sem gondolják
másképp, mint hogy aki több tudomány határvidékén kezd kutatásokat, az ezeknek
is, meg saját tudományos pályafutásának is igen nagy akadályokat gördít az
útjába.
Most az Akadémia hírmagazin őszi számából
értesülök, hogy az MTA-n diszciplína-viták kezdődtek. Lipták
András előterjesztése meggyőzően érvel amellett, hogy a régi
diszciplína-határok kezelhetetlenné váltak: egyrészt "a különböző
diszciplínák átlépik egymás láthatatlan határait és kölcsönösen
megtermékenyítik egymást, esetenként valóban új diszciplínákat hozva
létre"; másrészt "a korábban homogénnek vélt diszciplínák
(matematika, fizika, kémia, biológia, stb.) olyan mértékben differenciálódtak,
hogy vizsgálati módszereikben, terminológiájukban esetenként távolabb kerültek
egymástól, mint pl. a heterogénnek tartott diszciplínák szubdiszciplínái"
(5. old.). "Óvakodni kell a megfontolatlan, radikális
átrendezésektől" - ajánlja ugyanakkor Friedrich Péter (7. old.). Pataki
Ferenc viszont elárul valamit, ami az interdiszciplináris kutatót arra kell,
hogy kényszerítse, hogy csak óvatosan legyen hajlandó óvatosnak lenni: "A
diszciplínák legitimitását, tekintélyét kemény érdekek befolyásolják a már
meglévő tudományos kategóriarendszerekben: kap-e tanszéket, beilleszthető-e az
akadémiai tudományági elnevezések közé, módot ad-e minősítésre stb." (6.
old.).
Hogy ezek a kemény érdekek, amelyekről Pataki itt
megemlékezik, ugyanúgy működnek a tudomány fennkölt világában
mint a mindennapi élet alantasabb régióiban, erre akkor ébredtem rá, amikor
néhány évvel ezelőtt a Politikatudományi Szemle felkért, hogy szóljak
hozzá egy olyan vitához, amelyben egyebek között a másságuk miatt
diszkriminált kisebbségek viszonyairól volt szó. A hozzászólás
során kiderült, hogy ezeknek a viszonyoknak a formája milyen tökéletesen illik
cigányoknak, zsidóknak, mozgáskorlátozottaknak, munkanélkülieknek,
hajléktalanoknak, kényszerlakásbérlőknek, homoszexuálisoknak, őrülteknek, vagy
vallási szekták tagjainak viszonyai mellett arra a kisebbségi pozícióra is,
amelybe az a tudós kerül, akire egy intézményes tudomány elitjének a keretében
méri egy hatalmon lévő többség a maga hatalmának érdekében a kisebbségi sorssal
járó joghátrányt.
A másságból eredő mindenféle kisebbségi sorsnak
leglényegesebb alkotója tudvalévően a diszkrimináció által teremtett
feltörhetetlen bűvös kör: minden olyan eszköztől megfosztani az embert, amely
kisebbségi státusának bármilyen megváltoztatásához nélkülözhetetlen. Márpedig ha tudománnyal foglalkozó embertől, csak mert
tudományágának fontos kérdéseiről másképp gondolkodik, e diszciplína túlsúlyos
képviselői elveszik a lehetőséget, hogy a maga szakmájának egyetemi képezésében
részt vehessen; ha az illető nem adhatja elő másképp gondolkodásának érveit
olyan hallgatóság előtt, amely még nem helyezi megállapodott nézetek pajzsát
egy elfogadható érvelés és önmaga közé, akkor az ő felfogása továbbra is kívül
fog rekedni a mértékadó tudományos nézetek körén, mivel a mértéket továbbra sem
olyanok fogják megadni, akik az ő logikája szerint tanulhattak volna
gondolkodni.
Éppen mert a kisebbségi
helyzettel járó diszkrimináció megfosztja a kisebbségi sorsát hordozót az
eszközöktől, amelyek nélkülözhetetlenek a kisebbségi státus megváltoztatásához,
ennek a bűvös körnek a feltörésére szoktak a demokratikus szerveződések
pozitív diszkriminációt alkalmazni: ez nem szünteti meg a halmozottan
hátrányos helyzetet, de esélyt ad erre azzal, hogy odaadja az addig
megtagadott eszközt, amellyel hátrányos helyzetén változtathat, aki egyébként
képes rá.
Hogy a demokratikus szerveződések
közé odatartozik a Magyar Tudományos Akadémia is, efelől nem lehet kétség. Nem
következik-e vajon ebből logikusan, hogy ő egy olyan szerveződés, amely
kisebbség diszkriminációját nem tűrheti, s ha csak gyanú ébred is, hogy a
Pataki Ferenc által szóba hozott "kemény érdekek" ilyesmit
alakítottak ki, akkor pozitív diszkrimináció alkalmazásával nyújt (nem többet mint) eszközt, amellyel pl. egy interdiszciplináris
kutatás esélyt szerezhet magának, hogy kiderülhessen róla, mit ér?
*
Hadd mutassam be a magam példáján, mi helyett
kellene a Magyar Tudományos Akadémianak ezt az esélyt megadnia. Nem csak azért
választom a bemutatáshoz ezt az illusztrációs anyagot, mert ennek tudok
legjobban eligazodni a részletei között. Hanem elsősorban azért, mert kutatásom
sorsában nincs semmi, ami ezt különösen tenné méltánytalanná. Tipikusan, sőt
átlagosan méltánytalan sors ez, ugyanakkor illusztrációs anyagként előnyössé
teszi, hogy az interdiszciplináris kutatások jellegzetes viszonyai markánsan
nyilvánulnak meg rajta. Minthogy halmozottan interdiszciplináris
kutatásokról van szó.
Mindenekelőtt az a tudomány, amelynek
határvidékén végzem a kutatásomat, – a pszichológia – maga is interdiszciplináris
diszciplina.
Piaget a 18.
Nemzetközi Pszichológiai Kongresszuson (1966-ban
Moszkvában) tartott igazi szenzációt keltő előadásában [1]
olyan érveket mutatott be, melyek szerint a pszichológia a természettudományok,
a történeti tudományok, a filozófiai tudományok és a matematikai tudományok
metszésében helyezkedik el. Kásőb részben Piaget érvelésére építettem a magamét, amellyel
bizonyítani törekedtem, hogy válsághoz vezeti ezt a tudományt, ha
interdiszciplináris összefüggéseinek kimunkálása helyett természettudományként
próbálják művelni [2].
Másodszor én ennek a határtudománynak azt az ágát
művelem, amelyről a neve - szociálpszichológia - is elárulja, hogy a
pszichológiának a szociológiával való határán képződött.
Harmadszor kutatásaim nagyobbik része valamilyen
módon a gazdaságpszichológiával van összefüggésben, amelyről a neve már
nem árulja el, hogy a gazdaságtannak nem általában a pszichológiával, hanem az
imént szituált szociálpszichológiával interdiszciplináris.
Vagyis, ha úgy tetszik "interdiszciplináris
a harmadik hatványon".
Életem jelenlegi szakasza úgy alakult, hogy el
kellett készítenem annak a 10 monográfiának, ill. tanulmánygyüjteménynek
(köztük egy kétkötetesnek), 114 tudományos tanulmánynak és (kiválogatott) 158
ismeretterjesztő írásnak, ill. vitacikknek az annotált bibliográfiáját, amelyet
aszerint kellett csoportosítanom, hogy ezeket a pszichológia,
a közgazdaságtan, a filozófia, a politikatudomány, a József Attila-kutatás, az
agykutatás vagy a meta-tudomány területén követtem-e el. Kezdetben (mit
tagadjam?) utáltam ezt az adminisztrációs feladatot, de amint előrehaladtam
benne, egyszercsak mókás dologra hökkentem rá: amikor diszciplinálatlan
kutatásaimat diszciplináltan adminisztrálom az intézmény elvárásai szerint,
akkor olyasmit rendezek el húsz különböző skatulyába, ami kutatás közben az én
számomra mindenkor egy és ugyanaz a téma maradt.
Másutt más
alkalommal (Quo
vadis, 9-13) elmondtam, hogy erre úgy támadt lehetőség, hogy
megpróbáltam Kurt Lewin módszertani iránymutatását követni. A pszichológiának
ez a klasszikusa 1931-ben felvázolt egy programot, mely szerint a fizika
példáját követve a pszichológiának is fel kell cserélnie az Arisztotelész
gondolkodásmódját a Galilei logikájával: az első arra figyel, hogy az
általa vizsgált tárgyat a maga tulajdonságai milyen típusba sorolják
- az utóbbit viszont a típus mellett a tárgy előfordulása is érdekli s
tulajdonság mellett a viszony is, amelybe az előfordulás téri-idői
mezője hozza őt más tárgyakkal.
Lewin több
mint fél évszázada bekövetkezett halála óta nem sok változott azokra a
körülményekre nézve, amelyekről így ír: "Az a mód, ahogyan [az
arisztotelészi] felfogást a... pszichológia
körüli vitákban szakadatlanul és újra meg újra kifejtik, még részleteiben is
hasonlít azokra az érvekre, amelyekkel az [arisztotelészit felváltó]
Galilei-féle fizikának kellett megküzdenie. Hogyan is juthat eszébe valakinek,
mondották akkoriban, hogy egyetlen mozgási törvénybe akarjon belefoglalni olyan
minőségileg különböző jelenségeket, mint a csillagok mozgása, a levelek
szállongása a szélben, a madarak röpte és a kövek gurulása a lejtőn." (Az
arisztotelészi és a galileánus gondolkodásmód összecsapása a mai
pszichológiában. In: A mezôelmélet a társadalomtudományokban. Válogatott
elméleti tanulmányok. Bp.: Gondolat, 1972. 60. old.).
Vajon használható-e az embertudományok s ezen
belül a pszichológia számára az a módszer, amelyet a Lewin-féle módszertani
iránymutatás jegyében ajánlok? Nem csak az világos,
hogy ennek megitélésére nem jómagam vagyok a hivatott, hanem az is, hogy akinek
dolga a megítélés, az nem alkalmazhatja közben a módszert, amely a megítélés
tárgya. Viszont akkor az, ami egy lewini értelemben használható módszer számára
egyetlen téma lehetne, egyelőre megmarad a maga botrányos sokféleségében, s
akkor annak megítéléséhez, hogy én mire jutottam e tárgy (tárgyak?)
tanulmányozásában, olyan emberre van szükség, aki egyszerre értője
pszichológiának, közgazdaságtannak, filozófiának, politikatudománynak, József
Attila-kutatásnak, agykutatásnak, meta-tudománynak. A megítéléshez ugyanis az
illetőnek meg kellene állapítania, kellő tudományos értéket képvisel-e
hozzájárulásom egy kétfókuszú (a természettudomány és a
történettudomány szemléletét egyesíteni tudó) pszichológia létesítéséhez (Split psychology);
e kétfókuszú szemlélet alkalmazása a specifikusan
emberi alapszükséglet hipotézisében, amely egyszerre magyarázza azt
is, ami az ember szükségletstruktúrájában azonos az állatokéval, és azt is, ami
megkülönbözteti őt azoktól;
elméletem egy olyan szociális kategorizációról,
amelyben egyszerre történik a szociális identitás
kimunkálása és egy olyan pszichoszomatikus teljesítmény genezise, amely a
kialakuló identitás jelölőjeként szolgál (Társadalmi
azonosság, Identitás-esszé
[29-82]);
részvételem egy olyan longitudinális kutatásban, amely ezt
az elméletet a gyermek beszédteljesítményének kifejlődésére alkalmazza (Débuts de la
catégorisation, Kategorizáció és
identitásképzés);
elméletem a szociális identitás feldolgozásának paradox
szerkezetéről (Les
paradoxes[3], Cognitive Dissonance
or Paradoxe?[4], A szociális identitás paradoxonai
);
a szociális
identitás idői változatának, a történelmi identitásnak a feldolgozásáról
szóló elmélet (Mo97b, Ps86b, Ps86c, Ps86d, Ps91a, Ps98b);
a szociális és
a történelmi identitás feldolgozásáról szóló elméletnek az alkalmazása a József Attila-kutatásban s az
alkalmazás révén tett három felfedezés:
az a
közvetlen hatásában súlytalan három epizód, hogy JA belép a kommunista pártba
(1929), onnan kizárják (1934), majd megpróbálják oda visszacsalogatni (1936),
miképpen válik végzetes hatásúvá mint kihívás az
identitásalakításához;
az az alkotástörténeti
furcsaság, hogy versben egyszer megírt képek, teljes versek, sőt versformák (a
szonett) egy idő után módosultan visszatérnek, miképpen nyer magyarázatot, ha a
maguk szukcesszivitásában vett teljesítményeket
mint identitásjelölőket tekintjük;
miképpen nyilvánul
meg az identitásalakítás során előálló negatív, majd pozitív paradox
identitásszerkezet szellemi alkotásban, életvezetésben és betegségben;
a szociális
identitás feldolgozásáról szóló elmélet alkalmazása a gazdaságpszichológiában
egy olyan koncepcióban, amely a gazdasági folyamatokban és tranzakciókban a pénzzel egyenlő súlyúvá váló közvetítőként
kezeli a társadalmi státus viszonyrendszerében adott, de pszichikusan
feldolgozott identitást (Mo97a [61-104], Mo98a [69-121], G63, G84, G85a);
az
exkluzivitási mérték technikájának kidolgozása az identitás-érték
mérhetővé s a pénzben kifejezett értékekkel kölcsönösen átszámíthatóvá tételére
(Mo98a [251-271]);
a
modernizáción belül a második modernizáció megkülönböztetése mint olyan XX. századi időszaké, amelyben
az előző két pontban említett közvetítő hatás fellép, s az emberben kiképeződő
pszichikus potenciál általában gazdasági hatótényezővé válik;
a pszichikus
potenciál kiképezési költségeinek a gazdasági hatás nyomán képződő profittal
egybevetett kezelése, pontosabban ennek az emberi tőkéről szóló ismert
elméletnek összefüggésbe hozása a második modernizációnak azzal a
tendenciájával, hogy növekvő mértékben fogyaszt anyagi erőforrást emberi
erőforrás termelésének céljából (Mo97a [155-223], Mo98a [165-191], G96c);
a XX. századi
totális államoknak mint emberi tőkét termelő és
hasznosító szerveződéseknek a vizsgálata (Mo93 [83-111], Mo98a [191-200], G85a, G87a);
ennek keretében
a "létezett szocializmus" társadalmán
belül olyan mélystruktúrának a feltárása, amelynek működéséről azt a sejtést
fogalmazta meg, hogy az az emberi tőkével való gazdálkodás, általánosabban
pedig egy információgazdálkodás funkcióit látta el;
annak a diszponáló,
ill. indiszponáló hatásnak megállapítása, amelyet az emberi tőkére is
kiterjedő tulajdonviszonyok a pszichikus teljesítményre gyakorolnak (Ps79a);
ez utóbbi
hatásnak és a mögötte lévő interindividuális struktúrának egybevetése az
agy teljesítményt facilitáló, ill. gátló hatásával, ill. modulokból
funkcionálisan építkező intraindividuális struktúrájával (A79, A85, A93, A94, A96, A02).
*
Megbotránkoztató
lehet, ha bárki olyan igénnyel lép fel, hogy ő polihisztorként ennyiféle
témát képes vizsgálni - erre tudományos igényességgel ma nemigen tudhat
vállalkozni valaki. Sietek megismételni, minden félreértés elkerülése végett,
amit fentebb már írtam: természetesen jómagam sem vagyok ilyesmire képes. Nekem
az az interdiszciplináris módszer adott módot a sokféle téma kezelésére, amely
egyetlen rendezőelvre fűzi fel valamennyit. Ha ez a
rendezőelv érvényesnek bizonyul, akkor a továbbiakban semmivel sem lesz inkább horribile
dictu, hogy valaki a gazdaságpszichológia jelenségvilágán is, József Attila
költészetének alkotástörténetén is és az agy modulokból funkcionálisan építkező
(Szentágothai-féle) szuperstruktúráján meg ennek teljesítményt facilitáló, ill.
gátló hatásán is megvizsgálja, hogyan nyilvánul meg benne ugyanaz a szociális
identitást feldolgozó szociális kategorizáció, mint ha fizikus létére – Lewin
fentebb idézett szavaival szólva – "egyetlen mozgási törvénybe akar
belefoglalni olyan minőségileg különböző jelenségeket, mint a csillagok
mozgása, a levelek szállongása a szélben, a madarak röpte és a kövek gurulása a
lejtőn".
Másfelől,
biztos, hogy a fenti lista más interdiszciplináris kutatásétól csak
terjedelmében különbözik, s abban is csak azért, mert - amint fentebb
bevallottam - itt halmozottan interdiszciplináris kutatásokról van szó. Ám ezeknek paradoxonja minden interdiszciplináris kutatásnak a
lényegéhez tartozik: mindegyiknek olyan gazdagságát kell kezelnie a
diszciplina-határok különböző oldalán adódó témáknak, amelyet egyetlen ember
nem lehet képes tudományos igényességgel átfogni; mindegyik olyan
interdiszciplináris módszert talál, amely azáltal teszi mindezt kezelhetővé,
hogy egyetlen rendezőelvre fűzi fel valamennyit; s e tudományos teljesítmény
méltányos és érdemi megítéléshez a megítélőnek is szüksége lenne erre a
rendezőelvre, amely nélkül ő is elveszne az anyag gazdagságában, anélkül, hogy
el tudná dönteni, használható-e a kérdéses rendezőelv, amelyet, íme,
használnia kellene.
Kérdés,
hogyan dőljön el a módszertani rendezőelv használhatósága, ha eldöntéséhez már
szükség volna erre a rendezőelvre. Elképzelhető-e ma olyan ember, aki, ha nem
is a tudományművelésnek lenne a polihisztora, de legalább a tudományművelés
megítélésének?
Hogyne, én
ismertem ilyen embert. Hivatalfőnököm volt abban a különleges hivatalban,
amelyben a Magyar Tudományos Akadémia álllományába tartozó hivatalnokoknak
szolgálati idejük alatt a "tudományos kutatás" nevű munkakört kellett
ellátniuk, miközben szakmai előmenetelünk útjait éppúgy az előljárónk értékelő
szava nyitotta-zárta előttünk, mint az állami hierarchia bármely más
intézményében. Úgy kell, mondom lennie, hogy hivatalfőnököm a fenti listával
kapcsolatos itéletét polihisztorként alkotta meg: a dolgát (miképp az enyémet)
megkönnyítő interdiszciplináris módszert nem alkalmazhatta, amikor magának e
módszernek kellett a hatékonyságát megítélni. Csakis így
születhetett meg a hivatal fejének fejében az ítélet, amely azután akadémiai
testületek és annak-idején-volt pártszervek, továbbá ezeket képviselő személyek
előtt ismételten elhangzott, s imponáló következetességgel úgy szólt, hogy
"a Garai egy, a hatvanas években mutatott igéretes indulás után abbahagyta
az érdemleges kutató tevékenységet, helyette programokat és velük kapcsolatos
követeléseket terjesztgetett elő, majd e programoktól függetlenül ötletszerűen
hol ezzel, hol azzal foglalkozott, legfeljebb ahhoz illesztve az éppen aktuális
ötletét, hogy külföldön hol milyen témából szerveznek épp konferenciát".
Ha most
becslést kellene tenni, mekkora ebben a történetben a súlya azoknak a
"kemény érdekeknek", amelyekre nézve fentebb idéztem Pataki
akadémikus szavait, esetleg lennének gyanakvóbb emberek, akik túlzott
jelentőséget tulajdonítanának olyan ténynek, hogy a szóbakerült hivatalfőnökkel
úgy alakult, hogy kettőnk tudományos érdeklődésének tárgya egymáshoz
maximálisan közel állt, felfogásunk róla pedig
egymástól maximálisan távol. De jelen írás nem a gyanakvó emberekről szól,
hanem az interdiszciplináris kutatások halmozottan hátrányos helyzetéről, s
arról, hogy e kutatásoknak miért lenne szükségük pozitív diszkriminációra.
Állapítsuk
meg: nem azért, mert ilyen históriák adhatnak okot a gyanakvóknak arra, hogy
gyanakodjanak. Efféle ugyanis a diszciplína legszigorúbb határain belül is
előfordulhat, s akivel megesik, annak a magam - húsz évig tartó -
tapasztalatszerzésének sommázatát ebben az ajánlásban tudnám összefoglalni:
kövesse a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárának mintáját. Nem a jelenlegi főtitkárról
beszélek, hanem arról, akinél ezt olvastuk hajdanán:
Ha egy úri lócsiszárral
találkoztam, s bevert sárral,
nem pöröltem,
félreálltam, letöröltem.
Ám akit rossz
hajlama az interdiszciplináris kutatásban telepített meg, az Arany János
sztoikus mintáját csak odáig tudja követni, amíg csak arról a halmozottan
hátrányos helyzetről van szó, amelyben a maga kutatói sorsát próbálja egymaga
az elviselhetőnek a közelébe manőverezni. De mit tegyen az ember, amikor már
nem a maga méltatlan személyéről van szó, hanem arról a jobb sorsra méltó
dologról, amellyel foglalkozik.
A magam
számára akkor érkezett el a szembesülés pillanata, amikor a József Attila
Tudományegyetem tízegynéhány hónappal ezelőtt gazdaságpszichológiai tanszéket
hozott létre. Minthogy az általam vezetett tanszék profilját
éppen az az interdiszciplináris jelleg minősíti, amelyről beszélünk, itt az
interdiszciplinaritás halmozott hátrányai már nem kutatói terveket érintenek,
hanem a felsőoktatás intézményrendszerének modernizációs tervét: tanszékem
létesítését a mondott halmozottan hátrányos helyzet - részleges - ismeretében
egy olyan tanszékcsoport vállalta fel, amely egy sajátos tartalmú doktori
program megindításával önálló Közgazdasági Karrá készül lenni a JATE-n,
amelynek tervei között ez utóbbi létesítés úgy szerepel, mint fontos mozzanat
az univerzitássá - egyetemi szövetséggé - alakulás folyamatában.
Ezek után
álljon itt groteszk példaként egy azon hátrányok közül, amelyek ellenében kell
tanszékemnek boldogulnia:
A gazdaságpszichológiai
néven bejegyzett tanszék részt vesz majd a Közgazdasági Tanszékcsoportnak
mondott doktori programjában. A Tanszékcsoport közgazdászai nem emeltek
kifogást az ellen, hogy ennek a programnak pszichológus létemre én legyek a
vezetője. Ezzel szemben pszichológusok által emelt kifogás miatt az én
tanszékem majd nem adhat olyan diplomát, amelyben gazdaságpszichológusi
szakképzettségről esik szó; a tanszék által kiképezett doktorok szakmai
megjelölése, ha addig nem sikerül ezen az agyrémen valamilyen eszközzel
változtatni, pszichoközgazdász szabad, hogy legyen.
*
Mit lehet
tehát tenni? Hogy valamit kell, emellett szól az iménti groteszk példának egy
általánosabb vonatkozása: az univerzitás egész eszméje az
interdiszciplinaritásra épül, és ettől a ténytől talán nem független, ha az
egyetemi szövetséggé alakulással szemben Szegeden kívül szinte mindenütt akkora
az ellenállás.
Mármost abból
a levelezésből, amelyet a bevezetőben említett vita alkalmából folytattam,
bizonyossággal tudom, amit korábban is gyanítottam. Kitűnt,
hogy valamennyi ágában a tudománynak megteremnek az igazi nagy tudósok, akik
egy bizonyos életkorban már megengedhetik maguknak, hogy mondják is, amit
pályájuknak egy bizonyos pontján elkezdtek gondolni: hogy igazán új tudományos
gondolatok akkor állnak elő, amikor a fizikus elkezd vegyészként is
gondolkodni, a vegyész meg egyszersmind fizikusként vagy biológusként, ez
utóbbi fiziológusként, utóbbiak közül például az agykutató például
pszichológusként is, ez utóbbi szociológusként vagy kultúrakutatóként, a
közgazdász pedig ugyancsak. Egy-egy tudomány nagy öregje körül pedig,
aki egyre gyakrabban mondja is ki ezt a felismerését, megteremnek azok a
kutatók, akiket már eleve az interdiszciplináris problémák csábítanak
kutatásra.
Ezek aztán
mind beleütköznek az interdiszciplinaritásnak ugyanazokba a problémáiba,
amelyekről ez az írás szól.
Ezzel
kapcsolatosan álljon itt egy emlékem, amely van annyira tanulságos, hogy kár
lenne érte, ha feledésbe merülne:
1978-ban
felkereste a Pszichológiai Intézetet Szentágothai János. Nem a Magyar
Tudományos Akadémia elnökeként jött, hanem kutatóként, akit meghívtak a 16.
Filozófiai Világkongresszusra, hogy John Ecclessel együtt vezesse a düsseldorfi
kongresszus nyolc nagy szekciója közül azt, amelyik a tudatnak az aggyal és a
külvilággal való összefüggését tárgyalta. Düsseldorfi előadását szerette volna
a Pszichológiai Intézet kutatói előtt előre letesztelni Szentágothai: ő
anatómusként foglalkozott az aggyal, mondta, de az évtizedek során kialakított
a szerkezetére vonatkozóan egy olyan hipotézist, amely az agynak már a
működését is érinti, minthogy pedig ez utóbbinak jelentős és igen jellegzetes
része pszichológiai vonatkozású működés, ezért kéri ez utóbbi vonatkozás
szakembereit, hogy hallgassák s a maguk tudományos szemszögéből
bírálják meg kongresszusi szövegének a tervezetét.
Szentágothai
János előadását ezután fagyos csend fogadta, melyet, amikor már
elviselhetetlenné lett volna, az Intézet megfellebezhetetlen tekintélyű
hangadója tört meg. Különböző szempontok léteznek ugyanannak a tárgynak a
vizsgálatában - igazított el a kollegína, - s Szentágothai professzor úr
előadásának szempontja bizonyosan nem a pszichológiáé. Éppolyan bizonyos,
persze, hogy már nem is az anatómiáé - tette még hozzá azt, amit a vendég
távozása után már latinul foglalt össze a készséggel bólogató kollégák
gyűrűjében: "Sic transit gloria mundi".
Jómagam akkor
Szentágothai intézeti expozéjához tartottam egy hozzászólást, amely erős
disszonanciában volt intézetem reagálásával. E disszonanciával akkor már nem
először váltottam ki diszciplinált kollégáim rosszalló összenézését. Amikor azalatt a 28 év alatt, amelyet, mindenféle tisztes
beosztások hordozójaként a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai Intézetében
töltöttem, felismertem, hogy az igazi státus, amelyet hivatalfőnöki szó és
hivatalnoki rábólintás együtt osztott rám, a falu bolondjának a
kultúrtörténetből jól ismert szerepe, akkor ahhoz, hogy az Akadémia egykor volt
főtitkárának fentidézett példáját követni tudjam, sok erőt adott az emlék, hogy
az Akadémia elnökére vendégszerepként ugyanaz lett osztva. És ugyanazért.
Különben
Szentágothai János interdiszciplináris előadása a 16.
Filozófiai Világkongresszus igazi tudományos szenzációja lett. [5]
Tehát, mondom, ugyanazokba a
problémákba ütközik, akár időlegesen, akár tartósan s bárhonnan érkezett is az
interdiszciplinaritáshoz a tudós. Mert hiába más a tartalom, amit egy
biokémikus kutat, megint más, amit a közjavak gazdaságtanával foglakozó szociológus
vizsgál, és ismét csak más, amire jómagam fordítottam életem utóbbi negyven
évét - a bajt a forma idézi a fejünkre s ez valamennyiünknél ugyanaz: hogy nem
rekeszekbe szorítva gondolkodunk.
S hogy ezért, a tudomány
szerveződéseiből kiszorulunk. Már akinél még nem késő a kiszorítás. A Magyar
Tudományos Akadémia elnökénél a kiszorítás a fenti történet pillanatában már
nyilván elkésett. Jómagam a hetvenes években, mielőtt néhány évre
egy franciaországi egyetemre szerződtem volna vendégprofesszornak, tudományos
osztályvezetője voltam a Pszichológiai Intézetnek, tagja az MTA Pszichológiai
Bizottságának, a Tudományos Minősítő Bizottság pszichológiai szakbizottságának,
a Magyar Pszichológiai Társaság Vezetőségének s vagy egy féltucat minisztériumi
és egyéb intézményhez tartozó bizottságnak - ezekről a helyekről még vezetett
út a tudomány margójára. S vajon mit várhat az, akinek interdiszciplináris
érdeklődése előbb szúr szemet, mint ahogyan pályájának intézményrendszerében
"vitte volna valamire"?
Ezért ajánlom megfontolásra a
következő javaslatot:
Maradjon változatlanul a Magyar
Tudományos Akadémiának valamennyi meglévő osztálya, hogy óvakodjunk - amint ezt
a diszciplína-vitákban Friedrich Péter ajánlja - a megfontolatlan, radikális
átrendezésektől. De adja meg az MTA a demokratikus szerveződések módján pozitív
diszkriminációval az esélyt interdiszciplináris kisebbségeinek, hogy
túlélhessék az ellenükre munkáló kemény érdekeket, amelyekről Pataki Ferenc
szól.
Ezért létesüljön a meglévő
tudományos osztályok mellett egy Interdiszciplináris Osztály. Biztosítsák a
működését a többi osztállyal egyenlő jogok, arányos költségvetési
feltételek, akadémiai tagságra jelölési és minősítési lehetőségek. A
pozitív diszkriminációnak pedig talán nem túlzó
igénye, hogy addig, amíg az új osztály normális működése beindul, az arányosnál
valamivel előnyösebben kerüljenek megállapításra ezek a kvóták.
Hogy kettő vagy öt év legyen-e a
méltányos kegyelmi idő, hogy 20 vagy 50 százalék legyen-e a beindulást segítő
többlet - ezt döntsék el az érdekeltek (és az ellenérdekeltek) vitái, melyeknek
kitűnő keretet adhatna az éppen most és diszciplináktól függetlenül szerveződő
Akadémiai Klub. E vitákban tisztázódhatna minden további kérdés: például hogy
milyen jogi keretek biztosíthatnának az osztálynak annyi sajátszerűséget, hogy
aki úgy dönt, hogy ide átigazol, az dönthessen afelől
is, meg akarja-e tartani a tagságát a maga eredeti osztályában is,
természetesen olyan korrekciókkal, amelyek kizárnák számára minden akadémiai
grémiumon, hogy kettős szavazati jog előnyét elvezze.
Így az Akadémia, méltóságához méltóan
lassú tempóban bár, de alkalmazkodhatna ahhoz a tendenciához, amelyről Lipták
András beszélt a diszciplína-viták megindításakor: hogy a meglévő
diszciplína-határok immáron kezelhetetlenné váltak.
Gondolom, hogy ez a szempont nem
lehet egészen mellékes, amikor arról formálódik döntés, hogy változzék-e bármi
is - elvégre nem akármilyen Akadémiáról van szó. Hanem Tudományosról.
Mialatt ez a cikk a Magyar Tudomány-nál nyomdában volt, a
történelem folytatódott [7]: a Gazdaságpszichológiai Tanszék
elkészített és a Közgazdaságtani Tanszékcsoport elfogadott egy tervezetet,
amellyel a JATE a gazdaságpszichológiai szak alapításának és meginditásának
akkreditálásáért folyamodhatna, s a Pszichológiai Tanszék a tervezettel való
egyetértését olyan feltételekhez kötötte, amelyek teljesítése közelebb vinne
ugyan az akkreditáció esélyéhez valamit, de ez a valami akkor már távol
lenne attól az interdiszciplináris tudománytól, ami a gazdaságpszichológia.
Azt a
levelet, amelyet a történetnek erről a folytatásáról írtam, minthogy az
interdiszciplinaritás halmozottan hátrányos helyzetéről közvetlenül a JATE
vonatkozásában szól, fenti cikkhez melékelem:
Pléh Csaba tudományos tanácsadó
József Attila Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kara
Szeged
Budapest, 1999. február 16.
Kedves Csaba!
Ez a levél közös egyetemünkről
szól, nem pedig közös tudományunkról, s a
legkevésbé kettőnkről ebben a közös tudományban. Ezt azért kell
előrebocsátanom, mert bevezetőben mégis kell valamit erről is írnom, hogy
megindokoljam az ajánlatot, amelyet teszek annak megakadályozására, hogy
közös egyetemünkre bevonuljon közös tudományunk nagyon szerencsétlenül alakult
szelleme azzal, hogy tanszékeink - az, amelyet én vezetek, és az, amelyet
majd Te fogsz - lekövessék kettőnknek e szellemiséghez idomult magántudósi
viszonyát.
Ez a viszony
pedig nem volt eleve rossz. Te ugyan ismeretségünk negyedszázada alatt
valamennyi általad betöltött pozíció hatalmával vállaltad a rád eső részt abban
a jópofa társasjátékban, amelynek menete az, hogy a magyarországi katedrapszichológia
a lehetőségei szerint kirekeszti egyetemről, könyv- és folyóiratkiadásból, a
kutatásnak járó pénz és a kutatónak járó társadalmi rang allokációjából azt az alternatív
pszichológiát, amelyet én képviselek - én meg a magam lehetőségei szerint ellenállok annak, hogy ki lehessen rekeszteni.
Hadd
illusztráljam egy példán, hogy hogyan játszódik ez a társasjáték:
Elkövettem
egy gazdaságpszichológiai szakkönyvet, amelyet közgazdász-hallgatóim a JATÉ-n
tankönyvként is használhattak volna, s az Ozirisz kiadó igazgatója rábeszélt,
hogy dolgozzam is át - a kiadónál megjelentetendő - egyetemi tankönyvvé a
kéziratot. Te akkor a kiadónál viselt hatalmadnál fogva megakadályoztad, hogy
ilyesmi ott megjelenhessen: ugye, az egyetemi tankönyv tudvalévően olyan
kiadvány, amelyet más szakmunkáktól az különböztet meg, hogy - súlyos
érdekeknél fogva - többnyire el is olvassák, s minthogy ez olyan életkorban
történik, amikor az ember még nem helyezi későbbi szakmájának korábbról
ittmaradt babonáit egy elfogadható érvelés és önmaga közé, hát hatni is tud. Te
ezt a veszélyt akkor a katedrapszichológia feje felől sikerrel hárítottad el -
én meg a tényleg tankönyvvé átdolgozott kéziratot egy évvel később jelentettem
meg egy másik kiadónál. Igaz, közben 150 JATE-hallgató egy évre tankönyv nélkül
maradt, s az is igaz, hogy az ország más egyetemein csak újabb egy év
elteltével sikerült hozzájutniok e tankönyv általánosabb használatra
átdolgozott változatához (Mo98a)...
Ilyesféle
társasjátékokat a mienkénél sokkal jobb szelleműre sikerült tudományokban is
játszanak, s eközben csak arra kell vigyázni, amire a korabeli viccben a rabbi
hívta fel Kohn figyelmét: az még nem okoz botrányt, ha az ember, mint akárki
más, belepisil a stranduszoda medencéjébe - de ne a trambulinról tegye.
Te hosszú
ideig nem a trambulinról tetted, s így részemről nem volt harag. Sőt:
kifejezett elismeréssel nyugtáztam azokat a ritka, de mégis előfordult
eseteket, amikor szüneteltetted részvételedet a performanszban. Így például
tisztességes volt részedről és tudóshoz majdnem méltó, hogy megszervezted az
egyetemi tudományos vitát akörül a Magyar Tudomány-ban megjelent cikkem körül,
amelynek pedig egyik fejezete a te Pszichológiatörténet-edet marasztalta el
elég súlyos érvekkel. Azért kell - igazán nagy sajnálatomra - azt a
megszorítást alkalmaznom, hogy majdnem volt tudóshoz méltó, ami akkor a Te
jóvoltodból történt, mert akkor lett volna egészen az, ha a vitában az én
érveimre válaszolsz, de Te be is jelentetted, hogy ehelyett egy modellérveléssel fogsz vitatkozni. Ez azért
volt baj, mert az én érvelésem nem egy ilyennek az örök trivialitásait
alkalmazta, hanem az utóbbi harmincegynehány év tudományos történéseiből
merítette az érveit, hiszen pont az volt a kiindulása, hogy a 60-as évek
közepén a pszichológiának még jó oka volt magát természettudománynak hinni s
akkor jómagam is osztoztam a többi pszichológusnak ebben a hiedelmében (pl. Ps64b, Ps65c).
Hogy mi
mindenért sajnálatos a magyarországi katedrapszichológia ragaszkodása egy
érvényét vesztett identitáshoz, ez a kérdés igazán nem tárgya e levélnek. [6] Utóbbinak összefüggésében annyi
érdekes, hogy ennek az önazonosításnak az elhagyásán kívül a másik, amit a
katedrapszichológia felró közös tudományunk énáltalam művelt alternatívájának,
az éppen az, hogy a fiziológiai pszichológia triviális
vonatkoztatási kerete mellé felveszem egy gazdaságpszichológiáét
is, miközben kétkötetnyi tanulmányban(Mo95) mutatom be az okokat,
amelyek engem annak felismerésére késztettek, hogy a gazdaságpszichológia
egyoldalúan természettudományos pszichológiaként egyáltalán nem művelhető.
Talán ezért van, hogy az
Osiris kiadónak a fenti affér óta eltelt három év alatt sem sikerült olyan
gazdaságpszichológia-tankönyvet íratnia, amely a katedrapszichológia
szemléletén belül maradna, jóllehet ilyen kiadvány ígérete egy ideig szerepelt
a kiadó közeljövőre ígért könyveinek a listáján.
Ebbe a levélbe, amely nem
kettőnk közös tudományáról szól, hanem közös egyetemünkről, ezt a
tudománytörténeti esetlegességet annak bemutatására kellett belefogalmazni,
miért alakult úgy, hogy amikor a JATE felkérésére öt évvel ezelőtt elvállaltam,
hogy
a meginduló
közgazdászképzés keretébe, ennek alapozó tárgyai közé beillesszem a
gazdaságpszichológiát;
közreműködjem egy
tervezett Közgazdasági Kar számára gazdaságpszichológiai tanszék létesítésében
és ellássam annak vezetését;
részt vegyek annak
az általam vezetett doktori programnak a kidolgozásában, amely ezekben a
hetekben nyerte el az akkreditációt és ősszel indul, ennek kidolgozzam egy
gazdaságpszichológiai alprogramját, amellyel megvalósíthatóvá válik, hogy ennek
a határtudománynak Magyarországon is legyenek szakemberei
- eközben nem kerestem a
lehetőségét annak, hogy a fejlesztés egyes lépéseit a magyarországi
katedrapszichológia elvárásaihoz illesszem. Ugyanezért nincsenek ilyen terveim
a jövőre nézve sem, így ez a törekvés nem szerepelt a szempontjaim között akkor
sem, amikor egy gazdaságpszichológiai szakirányú továbbképzés akkreditációjának
elnyerésére készítettem anyagot.
Amikor ezt a Közgazdasági
Tanszékcsoport vezetője, Farkas Beáta átküldte a Pszichológiai Tanszékre véleményezésre, akkor, persze, normális
tanszékközi viszonyokat feltételezve igen helyesen járt el, mert ilyenekbe
akkor is haszonnal illeszthető egymás szövegeinek kölcsönös kritikája, ha a
szemléletbeli különbség megszorítja is a lehetőségét a kritika hasznosításának.
Ugyanez a szempont s a normális tanszékközi viszonyoknak ugyanez a
feltételezése vezetett engem is akkor, amikor felkértelek Téged, illetve Vajda
Zsuzsát, hogy - természetesen tetszésetekre bízott módon összeállítandó -
szociolingvisztikai, ill. szocializációs anyaggal vegyetek részt a tervezetben.
Mármost ami az első felkérésre válaszul szakvélemény helyett elkészült éppúgy
azt mutatja, mint a második felkérésre a válasz elmaradása a te részedről és
sűrű változtatása Zsuzsa részéről, hogy a normális tanszékközi viszonyokat a mi
esetünkben nem elég feltételezni, hanem kialakításukon még munkálkodni kell.
Ezért ajánlom egy olyan
tanszékközi megbeszélés összehívását, amelynek kizárólagos célja annak
megvizsgálása lenne, miképpen lehet a két tanszék viszonyát normálissá
alakítani, vagyis olyanná, amely kettőnk magántudósi viszonyától független, és
amely a JATE működését inkább segíti, mint akadályozza. Miközben
illőnek tartom, hogy kettőnk konfliktusának kezelését mindenekelőtt a
mindkettőnket befogadó egyetem szempontjából tekintsük, hadd fogalmazzam meg a
két tanszék szempontjából is azt a szerény véleményt, mely szerint most, hogy a
te tanszéked is akkreditációért folyamodik, meg az enyém is, kölcsönösen nem szerencsés őrájuk és az általuk
készített akkreditációs anyagokra kivetíteni egymással szembeni
magánagressziónkat (de még a mögötte munkáló koncepcióbeli eltérést sem); ezzel
szemben kölcsönösen előnyös lenne,
ha az akkreditációs folyamatban mindkét tanszék a maga terveinek háttereként
tudná bemutatni a másikat.
Elfogadom
szociálpszichológusok intelmét, hogy az ilyen megbeszéléseket a legjobb haladéktalanul
megejteni, mert a mienkéhez hasonló viszonyok magukra hagyva az idő múlásával
rohamos tempóban romlanak tovább.
Hadd illusztráljam ezt egy
aktualitásánál fogva nagyon is ideillő példával:
Még nem volt közös egyetemünk
s így nem zavarhatta ilyennek a működését, amikor a BUKSZ 1998. őszi
számában elkövettél egy cikket, amely engem felháborított.
Már közös
volt az egyetemünk, amikor felháborodásomnak hangot adtam egy magánlevélben,
amelyben a BUKSZ egyik, a kérdésben többszörösen illetékes szerkesztőbizottsági
tagjának megírtam (egy utalásokat alkalmazó, játékos stílusban, amely azonban a
magam, eufémizmusokat kerülő stílusa volt), hogy a BUKSZ aktív közreműködésével
itt a tudománytörténész történelmet hamisított, amennyiben megtakarította
magának (meg az olvasónak) a szellemi erőfeszítést, hogy olyan tényeket is
tekintetbe vegyen, amelyek nem igazolják a tételét.
"A Csaba nagyon dühös
rád" - mondta nekem ezután Vajda Zsuzsa, amikor elbeszélte, milyen
szakvéleményt szerkesztett a Tőled kapott instrukciókból arról az anyagról,
amellyel az Egyetem a gazdaságpszichológiai szakirányú továbbképzés
akkreditációjának elnyerésére pályázna.
Szociálpszichológusoknak
arra a további intelmére is érdemes odafigyelni, hogy az ilyen konfliktuskezelő
megbeszélések maguk is bekapcsolódhatnak a viszonyok romlásának eszkalációs
folyamatába, ha nincsenek jelen olyan közvetítők, akik az ügy iránt a felekhez
hasonlóan maguk is elfogultak, viszont az ügy kezelési
módját tekintve a felektől eltérően elfogulatlanok. Ezért ajánlom a két tanszék
részéről delegálandó - gondolom, ésszerű mértékkel - két-két főn kívül a
Bölcsészettudományi Kar képviseletében általatok választott személynek, a
jövendőbeli Közgazdaságtudományi Kar képviseletében Farkas Beátának a
meghívását, továbbá a JATE képviseletében az oktatási és a tudományos
rektorhelyettesét (Homoki Nagy Máriáét, ill. Kenesei Istvánét).
Úgy vélem, az ekképpen
összeszámolható nyolc fő optimális létszámot képvisel ahhoz, hogy operatív
módon haladjunk, s ugyanakkor ne legyen mód arra, hogy elmondatlan maradjon
bármi, aminek szerepe lehet a konfliktus kezelésében, s a kezelés módjától
függ, hogy rendezésében-e, vagy további elmérgesítésében.
*
A levelet lezáró retorikai
fordulatok a fenti cikk által kezelt összefüggés szempontjából érdektelenek.
Érdekesebb a címzett válasza. Ez olyan rövid volt, amilyen rövid csak lehet egy
válasz, amely egy ajánlatot anélkül utasít el, hogy
annak motiválását csak egy szóval is illetné. Magának az elutasításnak a
motiválása majdnem ugyanilyen rövid volt: neki nincs ideje ilyesmire, írta
megszólított tanártársam.
Vagyis, mire nincs ideje?
Ötórai teán szokásos traccspartira? Mert akkor helyénvaló az elutasítás
indoklása. Vagy tudományos vitára? Mert az ilyesmire való hajlandóság sem
függhet mástól, mint magántudósok magánkedvétől.
Az én ajánlatom azonban
nem ilyesmire szólt, hanem olyan tárgyalásra, amilyenre egyébként békebíró
szokta meghívni a feleket, s olyankor nincs hozzátéve, mint nyájas meghíváshoz
szokás: "...ha van rá tíz perced".
A rendbontásért fejetek
fizet!
Ez egyszer még mindenki elmehet.
De, Capulet, te jöjj velünk azonnal!
S te, Montague, jelenj meg délután...
- parancsolja Verona dühös
hercege a közbékét feldúló két család fejének. Délután s azonnal - nem pedig ha majd időtök megengedi.
Különben a JATE-n a
helyzet nem olyan drámai, mint Veronában. A két tanszéken, vélhetően, senki sem
ragad kardot, viszályukba senki sem fog belehalni.
Csak az esély, amelyet az
interdiszciplinaritás kapott volna a József Attila Tudományegyetemen.
[1] A pszichológia, a tudományok
közti kapcsolatok és a tudományok rendszere. In: Lénárd Ferenc (szerk.): A
pszichológia új útjai: A 18. Nemzetközi Pszichológiai Kongresszus
(Moszkva, 1966). Gondolat. Budapest, 1967. 36-57. old.
[2] Érvelésemet másfelől Vigotszkijéra építettem egy olyan
ponton, amely a fő motívuma volt annak, hogy 1996-ban a Genfi Egyetem együttes
nemzetközi konferencián emlékezett meg a maga klasszikussá lett egykori
professzorának, Piagetnak és a pszichológia orosz klasszikusának, Vigotszkijnak
a centenáriumáról.
[3] R. Pages: Les paradoxes classificatoires de Garai:
espaces de repérage et d'affectation. Recherches de Psychologie Sociale.
1981. 143-151. old.
[4] G. Jahoda: Some remarks on L. Garai's paper. New Ideas
in Psychology., 1988/2. 211-212. old.
[5] Erről szóló részletes és kommentált beszámolómat Quo vadis [397-409]; s közvetlenül
utána [410-426. old] olvasható az a tanulmány, amely abból a botrányos
hozzászólásból készült.
[6] Mindenesetre a kérdésnek a magyarországi
katedrapszichológián túlmenő fontosságát jelzi, hogy ennek bemutatása végett
hívtak meg a III. Nemzetközi Tevékenység-elméleti Kongresszus (Moszkva, 1995)
egyik főreferátumának megtartására, s hogy az előadás - Köcski Margittal
társszerzőségben készített - szövegét három folyóirat is leközölte: az amerikai
Journal of Russian and East-European Psychology (Ps95a), az olasz Studi di Psicologia
dell'Educazione (Ps95b), valamint a kongresszusi vita
tapasztalataival bśvített változatban az orosz Voproszy filoszofii (Ps97a).
[7] Folytatódásának
egyik fejleményeként a. Magyar Tudomány. XLIV:12.
számában (1508-1511) megjelent egy hozzászólás a cikkhez (Huff Endre Béla: A
multidiszciplináris tudományról és finanszírozásról. Hozzászólás Garai László
cikkéhez).